עשר טענות דמגוגיות בענייני צניעות

עשר טענות דמגוגיות בענייני צניעות

עשר טענות דמגוגיות בענייני צניעות, ותשובותיהן

מחבר: הרב משה רט

  1. "צניעות אמיתית זה עניין של מצב נפשי פנימי, לא של לבוש".

מכירים את המושג "תנאי הכרחי אבל לא מספיק"? אכן, מצב נפשי פנימי הוא תנאי הכרחי לצניעות אמיתית, אבל הוא לא תנאי מספיק אם אינו מתבטא גם בלבוש.

  1. "אפשר להתלבש בצניעות ועדיין להתנהג בצורה לא צנועה".

נכון, אבל ההפך אינו נכון. אי אפשר להתלבש בחוסר צניעות ולהתנהג בצורה צנועה. ראו 1.

  1. "שהגברים ישלטו בעצמם".

רוב הגברים יכולים בהחלט לשלוט בעצמם במובן של "לא לאנוס או להטריד", אבל לא יכולים לשלוט על מחשבותיהם ותגובותיהם ההורמונליות. האידיאל של הצניעות הוא שגם אלה יישארו טהורים.

  1. "עצם העיסוק בצניעות הוא לא צנוע".

לא יותר משהעיסוק בפסיכולוגיה הוא פסיכי, או העיסוק ברפואה הוא חולני. הוא יכול להיות כזה, אבל כל עוד הדברים נעשים בצורה עניינית ושכלית, הוא ממש לא.

  1. "גברים לא אמורים להגיד לנשים איך להתלבש או להתנהג".

בכל חברה בה אנשים שונים חיים ביחד זה לצד זה, הכרחי שכל אחד יגיד לשני מה מפריע לו ואיך היה רוצה שיתנהג, עד שימצאו דרך להגיע לאיזון בין הרצונות של כולם. כפייה אינה רצויה בדרך כלל, אבל הבעת דעות כנה בהחלט כן.

  1. "הנה, אני לא שומר עיניים או נגיעה, וזה לא מעורר אצלי שום יצרים".

גם עיוור לא מסתנוור מהשמש. ברור שמי שמרגיל את עצמו לחוסר צניעות, סף הגירוי שלו עולה עד שדברים שגרתיים כבר לא משפיעים עליו. זה לא אומר שזה המצב הרצוי.

  1. "החומרות בענייני צניעות לא כתובות בתורה, הן המצאה מאוחרת".

לא, כי איסור הדרת נשים והמסתעף הוא הלכה למשה מסיני.

  1. "פעם היו דתיים שלא הקפידו על הפרדה".

מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו, ועתה קרבנו המקום לעבודתו. לא כל מה שהיה פעם היה מושלם.

  1. "מה הייתם אומרים אם היו אוסרים על יהודים או שחורים להופיע באירוע מסוים?"

איסור כזה היה נובע משנאה בלבד (אלא אם כן באמת יש סיבה אחרת, למשל שמדובר באירוע נוצרי-דתי). האיסור על שירת נשים לעומת זאת לא נובע משנאת נשים (יש לי יסוד להאמין שלא מעט מאלה הדוגלים בו נשואים בעצמם לנשים, ואוהבים אותן מאד), אלא מסטנדרט אחר של צניעות. האם איסור על נודיסטים להופיע בעירום נובע משנאה או הדרה? לא. זה נקרא צניעות. אז יש כאלה שיש להם קנה מידה שונה משלכם לגבי צניעות. זה לא הופך אותם לשונאים.

  1. "אלה שמתעסקים בלבוש של ילדות ונערות הם פדופילים וסוטים".

באמת? גם אם הם מעצבי אופנה, סוכני דוגמנות, צלמים, קופירייטרים או פסיכולוגים חברתיים? או שדווקא דיבורים על צניעות הם ה"סוטים", וכל השאר טהור ומותר? הרשו לי לגחך.