תאריך: שבט תש"פ מחבר: הרב איתי אליצור
לאחר פיילוט אחד לשילוב נשים בשריון, החליט הרמטכ"ל שלא לשלב נשים בשריון. הנשים איימו בבג"ץ, וצה"ל נכנע ללא קרב, הרים דגל לבן, והתחיל פיילוט נוסף.
בין תפישת עולמו של צה"ל לבין תפישת עולמו של בג"ץ יש כמה הבדלי השקפה בולטים. אבל אולי הבולט ביניהם הוא שצה"ל הוא צבא העם, ובבג"ץ לא מסוגלים להבין שיש מושג ששמו עם. כשמדברים על עם, האנשים שיושבים בבג"ץ לא מבינים על מה מדברים.
צה"ל הוא צבא העם. הוא הצבא של עם ישראל. בעולם יש כמה עמים, חלק מהם חיים במזרח התיכון, והם לא חיים בשלום. לשם כך הקים עם ישראל את צה"ל. צה"ל קיים כדי שעם ישראל יוכל להגן על עצמו ולנצח את העמים האחרים. לשם מה קיים אפוא צה"ל? כדי שעם ישראל ינצח.
יש אנשים עם תפישת עולם שלא מסוגלת לראות את השלם ששמו עם ישראל. בעיניהם אין דבר כזה עם ישראל. גם הם מדברים על עם, אבל בעיניהם עם אינו אלא אוסף של פרטים שהתאגדו לצורך אותם פרטים. כשהם אומרים את המילה "עם", הם לא מתכוונים לעם, אלא לצירוף של כל אחד ואחד מבני האדם יחד לצורך אינטרס כלשהו שמשרת את כולם.
כשהם אומרים "טובת העם" הם לא מתכוונים לטובת העם, אלא לטובתו של כל אחד ואחד מבני העם. (וכן כשהם אומרים "טובת המשפחה" הם לא מתכוונים לטובת המשפחה, אלא לטובתו של כל אחד ואחד מבני המשפחה). זוהי תפישת עולם עוורת, שאיננה מסוגלת לראות שום מסגרת יותר גדולה מהאדם הפרטי.
הדבר היחיד שמעניין את תפישת העולם הזאת הוא זכויות הפרט.
אדם מצבא העם בא לצבא כדי לתת מה שהוא יכול למען המטרה: שעם ישראל ינצח. אדם משפת הזכויות בא לצבא למטרה אחרת לגמרי: כדי לממש את זכותו לנצח.
במקרים רגילים זה לא כ"כ נורא. מה זה חשוב אם החייל בא לצבא כדי שעם ישראל ינצח או כדי שהחייל ינצח? העיקר שבסוף הוא לוחם, מנצח, ועם ישראל חי.
אבל יש מקרים שבהם ההבדל בא לידי ביטוי. כגון המקרה שלנו. כאן בא לידי ביטוי ההבדל המשמעותי בין מי שבא כדי לתת, לבין מי שבא כדי לממש את זכותו לתת. כלומר: כדי לקבל.
דוברי הזכויות בנו עולם ערכים ומושגים שלם שכל כולו סובב סביב המלים אני וזכותי. המשימה היום היא לבנות עולם מושגים אלטרנטיבי.
המאמר נכתב לקראת כנס אחוה שיתקיים ב-2 בפברואר 2020 במרכז קהלת בירושלים